Chrome - Precision Select

Feminism är viktigt

Feminism är så otroligt viktigt. Utan den skulle det fortfarande vara omöjligt för ickemän att rösta. Den går inte ut på manshat, och inte heller att ickemän ska regera världen, och att alla män ska buga för oss. 

Nyss kollade jag på en youtube video där en tjej pratade om varför hon är feminist. Hon spottade inte ur sig några hatfulla kommentarer mot det manliga könet, och inte heller klankade hon ner på de som inte tycker som hon på något sätt. Hon betedde sig respektfullt, och framförde samtidigt en viktigt poäng, men ändå så är 90% av kommentarerna på klippet skrivna av kränkta cismän som trampar på henne, och alla feministers existens, i princip.

"Vet du varför feminismen är ett problem? För att ni säger att män har privilegium, och att kvinnor har det dåligt. Det är inte jämlikhet."

"Vad hemsk du är."

"Sluta tjata och gå till köket du hör hemma i."

"Vadå? Klaga inte. Vårt samhälle är jämlikt. Du grinar utan anledning. Jävla feminazi."

Detta var bara några få av dessa extremt onödiga, felaktiga, och för att inte tala om tvåkönsnormativa kommentarer som jag kunde hitta. Jag översatte de från engelska till svenska för att underlätta. Jag fattar inte hur dessa personer kan tycka att feminism är så hemskt. Åh nej, lika rättigheter, spring och göm er. Vad är det för fel på att vi vill ha ett jämlikt samhälle, va? Är det verkligen så otänkbart? Det behöver inte handla om att sänka männen till vår nivå, utan snarare att höja alla andra kön och icke kön till deras. 

Det är otroligt jobbigt att leva i ett sådant förtryckande samhälle som detta. För mig personligen, som egentligen är en stolt feminist, så kan jag ändå bli rädd för att uttrycka mig om det på lektioner i skolan, för jag vet att orden "manshatare", "feministfitta" och liknande skulle kastas mot mig. Den skräcken ska man inte behöva ha. 

Även om feminismen har åstadkommit mycket, så är vi ändå vårt samhälle långt ifrån jämlikt. Det spelar ingen roll om du tycker att Sverige är det mest jämlika landet. Om vi nu skulle vara det, så betyder det inte att vi automatiskt har ett perfekt och jämställt. Bäst behöver inte nödvändigtvis vara bra. Låt oss ändra på detta.

   



Comments
Postat av: xxcyberalienxx

Sv: Teckningen som du såg var till min serie, inte till animeringen. :)

2015-03-08 @ 12:22:20
URL: http://xcyberx.blogg.se/
Postat av: milina.blogg.se

Sjukt vilken syn folk har om feminism. Hur tror dom världen hade sett ut om feminism inte hade funnits?

Svar: Precis! Tycker inte att en ska uttrycka sig på ett sånt nedlåtande sätt vissa gör när de inte har den blekaste aning om vad feminismen faktiskt är och står för.
sableye.blogg.se

2015-03-10 @ 19:52:41
URL: http://milina.blogg.se/
Postat av: Annsoh

fina bilder! :) vad händer idag :)?

2015-10-07 @ 20:20:16
URL: http://nouw.com/annsoh

DESIGN GJORD AV JOJZ.BLOGG.SE

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0